الجسم الممتلئ

الجسم الممتلئ هو الجسم الأشهر في وطننا العربي ، ومعظم صاحبات الجسم الممتلئ تجدن مشكلة في اختيار الملابس المناسبة تساعدهن على إخفاء هذه المشكلة ، لهذا تقدم لكِ ياسمين بري في حلقة اليوم من برنامج "فاشون" عدة نصائح لإختيار الملابس المناسبة:

اختاري المقاس الصحيح :

اختيار ملابس تناسب قياسك ابتداء من الملابس الداخلية و حتى الطقم الخارجي هيساعدك جداً في انك تظهري أكثر رفعا ، الملابس الضيقة و الواسعة ستتسبب في ظهور جسمك الممتلئ.

اختيار النقشات الصحيحة :

اختاري القطع ذات النقشات الكبيرة ، و استبدلي اي قطعة مقلمة بالعرض بقطع مقلمة بالطول ، المقلم بالطول هيظهرك أطول و أرفع ، و اختاري القطع "كولور بلوك" وهو الملابس بها آلوان مختلفة ومقسمة تقسيمات هندسية ، و دايما اختاري الألوان الغامقة بحيث تكون على الأماكن اللي عايزة تخفيها .

اختيار الألوان الصحيحة :

مش لازم كل لبسك يكون ألوان غامقة ، البسي غوامق بس في الأماكن اللي عايزة تظهريها أصغر ، إذا كان جسمك على شكل كمثرى ، اختاري ملابس ذات لون غامق في الجزء الأسفل.

اختاري الاكسسوارات الصحيحة :

تجنبي القطع الضخمة و استبدليها بالرقيقة ، و كمان تجنبي الأحزمة العريضة تماماً ، استبدليها بحزام رفيع و اختاري مكانه على حسب نوع جسمك ، لو جسمك تفاحة يبقى حطيه تحت الصدر ، لو على شكل مثلث مقلوب يبقى البسيه على الحوض ، أما باقي انواع الأجسام فالبسي الحزام على وسطك بالظبط .

أما بالنسبة لشنطة اليد فاختاري الأحجام المتوسطة .

اختاري حذاء ذات كعب متوسط:

الكعب العالي ي و يجعلك أطول ، واختاري حذاء ذات كعب متوسط و مريح في نفس الوقت و هتلاحظي ان شكل جسمك اختلف تماما .